Základní škola Staňkov, okres Domažlice
Komenského 196
345 61 Staňkov
V pátek 13. května jsme přichystali pro žáky projektový den s názvem Učíme se společně - Karel IV. a jeho doba. Cílem projektu bylo nejen připomenout si 700. výročí narození našeho nejvýznamnějšího panovníka, ale především prohloubení dobrých vztahů a spolupráce žáků napříč ročníky.
Na začátku dne si všechny děti vylosovaly čísla a podle nich se rozdělily do dvaceti skupin. V každé skupině tak byli žáci z různých tříd. První hodina patřila zábavným seznamovacím aktivitám, např. lidskému bingu či zpracování vizitky nového kamaráda a jeho představení ostatním.
V další části projektu se už žáci věnovali tvorbě vizitek rodu Lucemburků. Vizitky tvořili ve trojicích a společně pak z vititek sestavili historický rodokmen. Následovala práce v nových skupinkách s různými texty a shrnutí toho, co se žáci o životě Karla IV. a jeho době v průběhu dne dozvěděli.
V další části projektového dne si děti mohly vybrat, kterému úkolu se budou věnovat. Někdo kreslil obrázek z doby Karla IV., jiný psal životabáseň panovníka, další třeba novinovou zprávu z dnešního dne nebo dopis některé historické postavě. Někteří žáci si vybrali tvorbu myšlenkové mapy nebo časové osy v počítačové učebně. Na závěr v komunitním kruhu děti zhodnotily projektový den a ve vestibulu vystavily výstupy své celodenní práce.
Díky projektu děti poznaly nové kamarády, vyzkoušely si spolupráci v různých skupinách a snad si i zapamatovaly co nejvíce informací o důležitém historickém období. Příjemně nás překvapilo, jak hezky se k sobě děti chovaly, jak starší žáci pomáhali mladším a s jakou chutí všichni na jednotlivých úkolech pracovali. Velké poděkování patří Slávce Schenkové, která projekt vymyslela a připravila pro učitele všechny potřebné materiály. Doufáme, že se podobný projektový den podaří zrealizovat i v příštím školním roce.
Jitka Suchá
Naše základní škola zažila projekt "Učíme se společně". Dnes jsme si vyzkoušeli, jaké to je spolupracovat s žáky mladšími než jsme my sami. Pokusili jsme se je co nejvíce do projetku zapojit. Nakonec překonali strach a začali s námi v klidu spolupracovat. Zjistili jsme, že nás v něčem i překonají, třeba písmo mají mnohem úhlednější než my.
Kristýna Krejčová, 9. roč.
Je pátek, my sedíme ve třídě a dostáváme různé úkoly. Jsme tu od děti 1. do 9. třídy. Doplňujeme, vymýšlíme, díváme se na videa a kreslíme. Moc nás to baví, tedy alespoň mě, ale i ostatní vypadají spokojeně. Dozvěděla jsem se dost nových informací, které se mi jednou budou určitě hodit. Bavila mě práce s dětmi z nižších tříd. Všichni jsme byli hodní a pracovali jsme tak, jak máme, paní učitelka z nás měla radost.
Lída Sellnarová, 9. roč.
Když jsme ráno přišli do tříd, vylosovali jsme si čísla. Bylo to docela napínavé, protože nikdo nevěděl, s kým bude ve skupině. Já měla na skupinku štěstí. Celý den jsme dělali různé zajímavé aktivity. Nejdříve jsme se spolu seznamovali, protože ve skupinách byli jak prvňáčci, tak deváťáci. Pak jsme si pouštěli krátká videa, abychom se s tématem seznámili. Vytvořili jsme jednoduchý rodokmen Lucemburků a myšlenkovou mapu, kde byly napsány jak základní informace, tak i takové, které nás překvapily. 'Tento projektový den se mi líbil. Bylo to něco nového. Klidně bych si ho zopakovala.
Barbora Záhořová, 7. roč.
Dnes jsme si vyzkoušeli, jaké je to pracovat s ostatními žáky z jiných tříd. Téma bylo Karel IV. Hned ráno jsme se rozdělili do skupin. Každá skupinka se přemístila do třídy, ve které pak pracovala. Seznamovali jsme a hráli lidské bingo. Když jsme se rozkoukali, pustili jsme se do práce. Vyhledávali jsme různé informace, povídali si o Karlu IV. a dívali se na Českého lva. Na závěr jsme společně vytvořili plakát věnovaný Karlu IV. Zjistili jsme mnoho informací a společně jsme se i pobavili. Myslím, že se to všem líbilo. Panovala tu příjemná atmosféra a poznali jsme další kamarády. Přála bych si, aby se projekt zas někdy opakoval.
Eliška Vokounová, 4. roč.
Živvotabáseň - Karel IV.
Jsem Karel IV.
Mým domovem jsou Čechy.
Rád se chlubím tím, že za mé vlády Čechy vzkvétaly.
Často se mi zdá o tom, co bych mohl ještě postavit.
Těší mě, že si mě budou lidé dlouho pamatovat.
Trápí mě, že jsem nestihl vše, co jsem chtěl.
Dnešní den se mi moc líbil, byl super! Bětka Holečková, 6. roč.